BedanktCampagne
BedanktCampagne

Vlamingen zamelen meer dan 26 miljoen batterijen in

Met een stijging van maar liefst 50% zamelde de Vlaming tijdens de Gezocht campagne van Bebat en de OVAM meer batterijen in dan ooit te voren.

In de periode van oktober tot en met december haalde Bebat een record van 601.790 kg batterijen op. Ter vergelijking: vorig jaar werden over dezelfde periode 400.659 kg batterijen ingezameld. De forse stijging van het inzamelcijfer danken Bebat en de OVAM aan hun succesvolle “Gezocht campagne” die Vlamingen aanspoorde om hun batterijen naar een inzamelpunt te brengen.

Vlaams Minister van Omgeving, Zuhal Demir, reageert tevreden “Als Minister van Omgeving ben ik erg tevreden met het resultaat van de inzamelactie van Bebat en de OVAM. Het inzamelcijfer steeg het voorbije kwartaal in Vlaanderen met 50%. Zo levert de Vlaming een concrete bijdrage aan het sluiten van materiaalkringlopen. Om van Vlaanderen een circulaire economie te maken zijn deze inspanningen nodig en belangrijk.”

Recyclage van waardevolle materialen

 

Bij een gemiddeld Vlaams gezin liggen ongeveer 30 gebruikte batterijen verborgen. Door die lege batterijen in te leveren, kunnen grote hoeveelheden kobalt en nikkel terug in circulatie gebracht worden. Dat zijn waardevolle materialen die onder meer hergebruikt kunnen worden in smartphonebatterijen en laptops.

Door het succes van de campagne steeg het inzamelcijfer van batterijen over het laatste kwartaal van 2019 met maar liefst 50%. Het gaat om meer dan 26 miljoen batterijen, goed voor 3 ton kobalt, 11 ton nikkel en 138 ton ijzer. Hoewel de inzamelcijfers voor alle kanalen tijdens deze periode sterk gestegen zijn, tonen de cijfers dat het aandeel van ingezamelde batterijen via scholen zelfs verviervoudigd is ten opzichte van vorig jaar. Dat schitterende resultaat onderstreept nogmaals het belang van onze scholen als belangrijk inzamelkanaal voor het recycleren van gebruikte batterijen.

Jan Verheyen, woordvoerder OVAM: “We zijn bijzonder tevreden met deze resultaten. Mensen onderschatten vaak hoeveel waardevolle materialen er eigenlijk verscholen zitten in een doodgewone batterij. Slim omgaan met materialen wil niet alleen zeggen dat we onnodig gebruik vermijden, maar zeker ook dat we zorgen dat we na gebruik via selectieve inzameling en recyclage zoveel mogelijk materialen terug gebruiken en zo kringlopen sluiten. De tonnen kobalt, nikkel en ijzer die we dankzij deze campagne ingezameld hebben, zijn een mooie bijdrage aan onze circulaire economie.”

Bebat bedankt deelnemers met draagtas

Om het succes van deze campagne te vieren, wil Bebat nu alle deelnemers bedanken. De grote spandoeken die de “Gezocht campagne” naar het straatbeeld brachten werden ondertussen verwijderd en gerecycleerd tot 1.000 unieke en hippe draagtassen. De komende dagen lanceert Bebat een wedstrijd via sociale media. Deelnemers kunnen een gerecycleerde draagtas winnen en zo de spandoeken een tweede leven geven.

Nele Peeters, Marketing Manager Bebat reageert enthousiast: “Deze campagne was een ongezien succes. Niet alleen zamelden we een gigantische hoeveelheid batterijen in, we bereikten ook een erg breed publiek en slaagden erin het inzamelpercentages voor Vlaanderen met 50% te laten stijgen. België is al jaren koploper in het inzamelen en recycleren van gebruikte batterijen. Dat is de voorbije maanden nog maar eens zwart op wit bewezen. Daarom zeggen we vanuit Bebat met veel overtuiging: 26.164.754 keer bedankt!”